Åtta av tio av de tillfrågade har upp till tio abonnemangstjänster och 15 procent har fler än tio abonnemang. Samtidigt tycker nästan fyra av tio svenskar att det är krångligt, stressande eller svårt att hålla koll på sina abonnemang.

– För att ha en sund privatekonomi behöver man ha koll på sina löpande utgifter. Men vår undersökning visar att många har dålig koll på sina abonnemangstjänster. Därmed riskerar man både att betala för tjänster som man inte behöver och att betala onödigt mycket för sina abonnemang, säger Malin Hlawatsch, privatkundschef, Svensk bankverksamhet på Swedbank.

Digital abonnemangshjälp ger överblick och kontroll

Tillsammans med fin-techbolaget Mina Tjänster har Swedbank och Sparbankerna utvecklat tjänsten Abonnemangshjälpen, där bankens privatkunder kan hantera sina abonnemang och prenumerationer på allt från el till telefonabonnemang.

– Vårt fokus är att underlätta och förbättra vardagen för konsumenter. På bara 1,5 år har vår app Mina Tjänster lyckats spara över 60 miljoner kronor åt våra användare. Genom samarbetet med Swedbank och sparbankerna kan vi hjälpa 4,3 miljoner svenskar att få bättre koll på sina abonnemang, direkt i Swedbanks bankapp, säger Joakim Sjöblom, medgrundare av Mina Tjänster.

Tips från Swedbank

Gå regelbundet igenom vilka abonnemang du har så att du får en överblick över dina återkommande kostnader
Se över dina återkommande kostnader regelbundet och jämför priser hos olika leverantörer.

Tänk på att många prenumerationstjänster går att teckna som ”familjeprenumerationer”. På så vis behöver man inte teckna individuella prenumerationer för var och en i hushållet.

Mer information

Pressmeddelande: Fyra av tio tycker att det är krångligt att hålla koll på sina abonnemang

Abonnemangshjälpen