Uppdaterad information per 2019-09-24

Vings ägare Thomas Cook Group ansökte 2019-09-23 om konkurs. Då flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia flyger majoriteten av Vings kunder i Norden, drabbades många av inställda flyg under måndagen. Vings verksamhet är idag 2019-09-24 igång igen. Du som har betalat med kort, behöver i första hand ta del av resebyråns hemsida för vidare information som gäller för bokade resor.

Uppdaterad information gällande status går att hitta via följande länkar:

Ving
Konsumentverket

Resegarantin kan endast utnyttjas i de fall resebyrån går i konkurs läs mer på Kammarkollegiets hemsida

 

Generellt vid konkurser och resan är betald med kort gäller följande:

Om din resa inte blir av och resebyrån inte erbjuder en annan resa måste du själv vända sig med ditt anspråk i första hand mot resebyrån. Om ersättning inte utgår via resebyrån kan du, om du betalat din resa med något av Swedbanks kort, göra en reklamation inom 120 dagar för att se om återbetalning är möjlig.  Då behöver du bifoga den skriftliga kontakten med resebyrån där det framgår att du inte har fått din resa ombokad eller ersatt. Du behöver även bifoga underlag för bokningen samt eventuella kontaktförsök med resebyrån.

Viktigt att veta är att det är skillnader i reklamationsförfarandet beroende på om du har betalat med bankkort eller betal-och kreditkort. Betal-och kreditkort lyder under Konsumentkreditlagen. 

 

Betal- och Kreditkort

Har du betalat din resa med ditt betal-kreditkort görs reklamationen på EnterCards webbplats.
Reklamera köp med betal- och kreditkort (EnterCards webbplats)

 

Bankkort

Har du betalat din resa med ditt bankkort görs reklamationen på följande sätt:

  • I internetbanken. Konton och Kort – Hantera kort- Reklamera köp/uttag - Välj bankkort -Till den tidigare versionen.
  • Via kundcenter, om du har personlig service, på telefon 0771-22 11 22
  • På något av Swedbank bankkontor

 

Direktbetalning och Swish

Observera att du som har gjort en direktbetalning eller betalat via Swish inte kan reklamera betalningen via banken. I dessa fall hänvisas du till i första hand till att ta kontakt med resebyrån för ombokning och eventuellt ersättning.