Bedrägeri – skydda dig mot bedrägerier
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.
Agera snabbt vid bedrägeri
Vanliga varningstecken
- Det är bråttom
- Oväntad kontakt
- De ber dig använda din e-legitimation
Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
Påverka din digitala säkerhet
Vårt fokus är att skapa trygghet för dig som kund. Du kan göra det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov.
- Bestäm egna beloppsgränser för överföringar och Swish
- Skaffa Sparkonto Plus med fördröjning vid överföringar
- Slå av/på ditt kort för internetköp och automatuttag
Rapportera fejk-sms till 7726
Visste du att du kan rapportera bluff-sms? Du gör det genom att vidarebefordra det till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska teleoperatörer. Hjälp till att stoppa bedragarna och att sms:et skickas till fler personer. Så gör du för att vidarebefordra:
- Håll fingret på smsets textruta och tryck långsamt.
- I pop-up:en som dyker upp - klicka på "Mer".
- Klicka på pilen längst ner till höger.
- Skriv 7726 i fältet "Till".
- Tryck på pilen till höger för att vidarebefordra sms:et.
Tänk till innan du identifierar dig och signerar
Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan
- Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
- Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
- Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
- Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
- Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Klicka aldrig på okända länkar.
Bedrägerier via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)
Bedrägerier via e-handelssajter
Bedrägerier via telefon (vishing)
Andra typer av bedrägerier
Om någon erbjuder dig hjälp
- Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet.
- Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande.
- Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig i förskott.
Guider och mer information
Skaffa dig kunskap
Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer.
Stoppa bedragaren
Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.
Sprid kunskaperna
Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.